woensdag 14 mei 2008

Intensiteit


"Naarmate je ouder wordt krijgt je werk meer intensiteit. Als je jong bent wil je je nog weleens laten verleiden tot overmoedig gedrag. Dat raak je goddank kwijt. Nee, puurder is het woord niet. Het wordt intenser, belangrijker voor jezelf. De intensiteit wordt ongelooflijk. Als je in het Frans Hals Museum in Haarlem die laatste schilderijen van Hals ziet... die zijn geweldig. Toen was -ie al over de tachtig. Hij schilderde in dat huis die oude vrouwen en mannen waar hij zelf tussen zat. De anderen zaten bibberend met hun kopje thee, hij wist nog feilloos het penseel te hanteren. Dat herken ik helemaal.

Bij zo'n doek speelt er van alles door je heen. Die schilderijen zijn een sneeuwstorm van kleur, die vol zit met gedachten en herinneringen. In die sneeuw-jacht zitten al die dingen die mijn leven bepalen. Mijn toch betrekkelijke isolement en het feit dat ik my beperk tot datgene wat ik belangrijk vind om te doen".

Tekst: Jan Wolkers

Geen opmerkingen: