vrijdag 18 januari 2008

De mystiek van Rumi


De laatste jaren neemt spiritualiteit een steeds belangrijkere plaats in in de westerse wereld. Regelmatig staan er artikelen over dit onderwerp in bladen in kranten, je kunt er niet meer omheen. De maatschappij verhardt, consumptie en het snelle leven zijn de kenmerken van nu. Er is geen tijd voor je medemens, om naar de anderen te luisteren, om goed om je heen te kijken, zonder haast. Terug naar de traagheid. Om de leegte van het bestaan tegenstand te bieden gaan steeds meer mensen de antwoorden zoeken in spiritualiteit.
Mystiek is een deel van de spirituele wereld die ik altijd fascinerend heb gevonden.
Jalal al-Din Rumi, de Perzische dichter en mysticus, is daarvaan het grote voorbeeld. Hij werd geboren in Balkh, het huidige Afghanistan, op 30 september 1207. Vanaf de 15e eeuw werd hij Mevlana genoemd, die onze heer betekent. Zijn vader was een Soefi meester. Door het dreigende gevaar van de Mongolen, onder leiding van Djengis Khan, verhuisde de familie naar Bagdad, Syrie, en later naar Konya, in het huidige Turkije. Daar vonden zij een veilige thuishaven. Toen zijn vader stierf, volgde Rumi hem op en werd hij een deskundige op het gebied van theologie, rechtsgeleerdheid en Soefisme.

Jaren later maakte hij ook kennis met de muziek van de Derwisjes: extatische muziek, zang en dans. Hij leerde ook het mysterie van de goddelijke liefde en begon met het reciteren van gedichten .
Rumi werd de leidende figuur van de Soefi beweging in Konya en stichtte de dansende derwisjen. Deze religieuze muzikanten en dansers maken ronddraaiende bewegingen om hun as om in extase te raken. Ook als het er uitziet als een mooie ceremonie, in werkelijkheid is het een vorm van gebed om dichterbij God te komen. De dansen zitten vol symboliek, de rechterhandpalm wijst naar boven om de zegen van God te ontvangen en de linkerpalm wijst naar onderen om de zegen aan deze wereld te brengen.

Het Soefisme heeft zijn oorsprong in de oude Islam. Deze benaming komt van soef, dat in het Arabisch wol betekent. De eerste soefi's droegen wollen kleding om hun soberheid en armoede te laten zien. In de 6e eeuw waren er al soefi's, die door het Midden-Oosten en India trokken.

Sinds kort is er een nieuwe stroming ontstaan, het Universeel Soefisme, een combinatie
van denkbeelden van het westen en het Soefisme. De Indiase muzikant Hazrat Inayat Khan kreeg van zijn soefi-meester de opdracht om het Soefisme te verspreiden en de werelddelen te verenigen. Hij heeft het Soefisme losgekoppeld van de Islam om het toegankelijker te maken voor de westerse wereld, en legde voornamelijk de nadruk op een levenshouding: "voor hen die zoeken naar waarheid". De aanhangers van het Universeel Soefisme richten zich meer op de zoektocht naar de "Eenheid in Verscheidenheid". Het maakt niet uit wat je geloof of wat je overtuiging is, de essentie is voor iedereen toepasbaar.

"God moet je niet buiten jezelf zoeken, maar binnen in jezelf", zoals Rumi zou zeggen.

Tekst: Rosa
Bron: gedeeltelijk Wikipedia

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ieder mens is een god in het klein
en door inzicht kan hij groeien
---------------------------
Blog ziet er mooi uit met goede info
leuk de foto hier te zien

Rosabcn zei

Je foto is inderdaad prachtig! vind ik erg goed bijpassen. Net heb ik wel een klein fragment weggehaald, een kort gedicht.

Waarschijnlijk is het niet gelukt onder je eigen naam in te logen, heb ik ook altijd.

En bedankt voor je commentaar en wijze zinnen, vond ik erg leuk!