maandag 10 december 2007

Geluk is liefhebben


Iedereen heeft z'n trekjes. Ik heb bijvoorbeeld, de neiging om kranten en bladenknipsels te bewaren. Artikelen die ik interessant vind, plaatsen waar ik heen wil, optredens, tentoonstellingen. Een gevarieerde puzzel. Regelmatig gooi ik wat weg, en daardoor kom ik af en toe fragmenten tegen die ik al lang vergeten was.

Zoals deze week. Diep verstopt onder een paar bladen vond ik een artikel over het geluk. Ik heb het opnieuw gelezen en weer besloten om het te bewaren, omdat ik mezelf goed kon vinden in die beschrijving:
"Wie nooit iets durft, wie nooit zijn eigen grenzen verlegt en daarbij enig risico wil lopen, zal zich nooit verder ontwikkelen. Uitdagingen brengen ons verder. Want diep in ons hart weten wij:'Dit is mijn eigen falen, mijn eigen kracht, mijn eigen succes'. Koester geen angst voor diepe gevoelens...".

Dit heeft me aan het denken gezet. Geluk is ook iets persoonlijks, hoe je het zelf ervaart. Sommige mensen dromen van meer geld, een mooi uiterlijk, nieuwe dingen kopen. Ik denk dat het geluk zit voornamelijk in het geliefd te voelen. En kunnen liefhebben. Maar ook om het vermogen om van de kleine dingen te kunnen genieten. Een open houding naar de anderen toe, zonder angst. Om jezelf te kunnen zijn: "Wat je bent". Je vaardigheden te kunnen ontwikkelen, wat je van nature kan. Misschien een cliché, maar wel treffend.

Het geluksgevoel wisselt ook, net als de golven van de zee. En zo hoort het ook. Anders zouden we het nooit kunnen vergelijken met de minder goede momenten. Met een constant geluksgevoel zou je het nooit op waarde kunnen schatten.

In de "Dikke van Dale" staan verschillende beschrijvingen van geluk: "Gunstige loop van de omstandigheden", "Aangename toestand, welzijn", en "Behaaglijk gevoel over iemand die zich verheugt over zijn welzijn".

Als ik zelf dit gevoel samen zou moeten vatten, zou ik het beschrijven als: "Liefhebben en zich geliefd voelen".

Foto en tekst: Rosa
Citaat: Dorothee Röhring






3 opmerkingen:

pezmurillo zei

Hi!

I ended up here, looking for people that are into Cortázar but aren't hispanic. I'm argentinian and it is nice to see people like you who in a first world country and also are interested in such an author.


I also love Raymond Carver, Salinger, Bradbury, Borges etc.. too bad you don't speak spanish, I write short stories.


Anyway, nice blog.

Anoniem zei

Hola Patricio, he puesto el comentario en "anonymus" pero soy Rosa.

Sí hablo español. Soy española, pero vivo desde hace muchos años en Holanda.Más de veinte...

También escribo historias cortas y poesía, en español y holandés.

Ultimamente escribo en holandés, pero también tengo textos (no muy buenos, por cierto), en español. Formaba parte del grupo literario de "Literatuya", que ya no existe. Si quieres, puedes mirar en la web. Un grupo de alrededor de treinta personas, españoles y sudamericanos.

Te paso el link, por si te interesa: www.literatuya.com. Eramos "El Club de los Cronopios", quizás te interese leer algo.

Gracias por lo de "Nice blog"!

pezmurillo zei

Jajaja, perdón por asumirte holandesa.


Ahora chequeo ese grupo que mencionas. De paso te invito a chequear mi blog, que ahí es donde publico los cuentos.

Gracias por contestar y espero verte por mi blog en alguna vez :P