zondag 18 november 2007

De Griekse goden van nu


Op het witte papier komt langzaam maar zeker een gezicht tevoorschijn, strak getekend met houtskool. Een tijdloos gelaat: mannelijke neus, doordringende ogen, volle lippen, krullend haar. Een Griekse god. Het lichaam ontbreekt. De vrouw zit naast me geconcentreerd te tekenen in het atelier. Het lijkt of hij leeft. En voordat ik er erg in heb, ben ik heel ver met mijn gedachten. De tijden van de oude Grieken herleven voor een moment in mijn fantasie. Wie was die man? Hoe was hij? Wat voor leven leidde hij?

De figuur van Adonis, uit de Griekse mythologie, komt in mijn gedachten op. De oorsprong van de naam is van het Fenicische Adon, dat "heer" betekent. Hij was een onverschrokken jager, die vaak roekeloos te werk ging. De godinnen Aphrodite en Persephone voedden hem op. Aphrodite, de godin van de schoonheid, was verliefd op hem. Adonis kwam tragisch aan zijn einde, doodgetrapt door een wild zwijn dat hij achtervolgde. De godin was zo ontroostbaar, dat ze het leed niet meer kon verdragen. Ze smeekte Zeus om Adonis uit de onderwereld terug te roepen. Elk seizoen mocht Adonis de onderwereld verlaten en zijn geliefde bezoeken. In de herfst keerde hij met tegenzin terug naar de andere kant. In de moderne wereld, wordt met Adonis verwezen naar een mooie jongen of een knappe, gespierde man.

In de actuele wereld zou je het kunnen associeren met bodybuilders. Gespierde mannen, mooie lichamen. De cult van het lichaam. In de negentiende eeuw waren de sterke mannen erg populair. De bekendste is Eugen Sandow, gezegend met een opvallend fysiek, een laag vetpercentage en goede lichaamsverhoudingen. Hij was één van de medeorganistatoren van de eerste wedstrijden en wordt ook "The father of modern bodybuilding" genoemd.

Op de sportschool zie ik vaak mannen die met gewichten aan het trainen zijn. Elke dag volgen ze een serie oefeningen, niks wordt overgeslagen. Aan de muur hangen posters van hoe het ideale lichaam eruit moet zien. Een zwarte man, ingevet met glanzende olie, kijkt stoer de zaal in.
Ik vraag me af of ze ook andere interesses hebben of, "that's it". Of ze iets weten over hun goddelijke voorgangers uit Fenicië, Syrie, Griekenland, Summerië of Babilonië. Zouden ze ooit iets over de geschiedenis van de bodybuilding gelezen hebben?.
Tegenwoordig is bodybuilding uitgegroeid tot een van de meest beoefende sporten ter wereld. In Nederland wordt deze vertegenwoordigd door de NBBF. Slechts een klein gedeelte houdt zich profesioneel bezig met de sport, maar ruim één miljoen mensen trainen dagelijks met gewichten.

Je hebt natuurlijk ook andere sporters die gespierd zijn, maar hun lichamen zien er minder opvallend uit. Zwemmers, atleten, en onze eigen Nederlandse schaatsers. Pezige, krachtige lichamen. Maar behalve kracht bezitten ze ook snelheid. De Griekse goden van nu.

De tekening is af, de man kijkt met dromerige ogen naar de verte in het zachte licht van het atelier. Voor een moment voelt het of hij naar mij kijkt. Ik pak mijn spullen in en volg de weg door de tuin. Buiten is het kil, het regent zachtjes. Ik loop langzaam naar buiten het donker in.

Foto van Jusup Wilkosz, http://www.flickr.com/photos/d_vdm/
Info bodybuilding: Wikipedia

Geen opmerkingen: